Comac

Comac, jongerenbeweging van de PVDA

Comac is de jongerenbeweging van de PVDA. De beweging verenigt jongeren, tussen 14 en 30 jaar, die willen strijden tegen onrechtvaardigheid. De beweging telt vandaag ongeveer 700 leden doorheen heel het land. Net zoals de PVDA is Comac een nationale en tweetalige beweging.

Comac-scholieren

Comac-scholieren verenigt jongeren uit het secundair onderwijs die andere jongeren willen ontmoeten, zich willen amuseren, willen leren en actie willen voeren tegen onrechtvaardigheid. Ze zijn actief te Luik, Antwerpen, Leuven en Brussel.
Ze organiseren verschillende activiteiten en acties. Enkele voorbeelden: barbecue, deelname aan de frietrevolutie met flash mobs, een steunavond voor de arbeiders van ArcellorMittal, een campagne tegen de GAS-boetes, actie tegen de verhoging van de prijs van het openbaar vervoer of het afschaffen van bepaalde lijnen, bezoek aan Breendonk, dagen tegen racisme…

In april 2014 organiseert Comac-scholieren voor het eerste keer een Paaskamp, in samenwerking met de Pionniers, voor jongeren uit het middelbaar, vanaf 14. Info en inschrijvingen.

Verantwoordelijken van Comac-scholieren

Lizz Printz • lizzprintz(at)gmail.com • 0488 46 53 66 • Facebook • Twitter

Alice Verlinden • aliceverl(at)gmail.com • 0485 43 03 65 • Facebook

Comac-studenten

De ‘vermarkting’ of het commercieel maken van het onderwijs, het groeiende racisme, de fascisering van de staat en de achteruitgang van de democratische rechten, de milieucrisis, stigmatisering van jongeren als een “schadelijke bende”, de opkomst van het conservatieve en nationalistische gedachtegoed zowel in het noorden als het zuiden van het land, de nieuwe imperialistische oorlogen, de systematische aanvallen tegen de vakbonden, etc. : stuk voor stuk onderwerpen die aanleiding zijn tot discussie aan de universiteiten en Comac neemt deel aan deze debatten. Voor het verspreiden van een marxistische analyse en strijdpunten waarrond de studenten te verenigen zijn, om zoveel mogelijk progressieve studenten te organiseren, om te leren ons gezamenlijk te verzetten en het fatalisme te bekampen, om de PVDA steeds breder bekend te maken.

Comac is actief op de campus van 8 universiteiten en hogescholen in Brussel, Antwerpen, Luik, Gent, Leuven, Bergen en Leuven, en daarnaast in verschillende hogescholen; en telt ongeveer 500 leden.

Comac-studenten organiseert elk jaar collectieve blokken tijdens de vakanties van Kerstmis en Pasen en brengt zo soms meer dan 200 jongeren samen die willen studeren in een serieus kader van wederzijdse hulp in een solidaire sfeer. Comac-studenten organiseert ook elk jaar haar vormingsweekend, de Karl Marx School, van 7 tot 9 maart 2014.

Verantwoordelijken van Comac-studenten

Aurélie Decoene • Email: aureliedecoene(at)gmail.com • GSM: 0473 53 97 24 • Facebook • Twitter

Jouwe Vanhoutteghem • Email: jouwevanhoutteghem(at)gmail.com • GSM: 0499 21 36 08 • Facebook • Twitter

Links

In juni 2012, tijdens haar zomerkamp, maakte Comac de video “CHEnge Your Future”

Lid worden van Comac kost vijf euro per jaar, klik hier

Meer weten? Surf naar de site van Comac

Comac op Facebook

Bestel hier de T-shirts, stickers, brochures... van Comac.