Werken tot 67? Drie op de vier Belgen zien het niet zitten

Kim De Witte

Confrontatie met de realiteit

Het “langer werken”-beleid loopt spaak op de confrontatie met de realiteit. Langer werken is ondoenbaar, onlogisch en onnodig.

Het is ondoenbaar omdat we niet allemaal langer leven en zeker niet in goede gezondheid. Een op de drie zestigers kampt met ernstige gezondheidsproblemen. Voor vijfenzestigers gaat het zelfs over een op de twee. De verplichting om te werken tot 67 is voor velen geen optie.

Werken tot 67 is ook onlogisch. België telt nog steeds meer dan een half miljoen werklozen. Op ongeveer vier miljoen werkenden. Bompa werkt zich kapot, terwijl kleinzoon hopeloos zoekt naar een job? Bovendien is werk voor ouderen bijzonder schaars. Slechts een op de vijf 55-plussers vindt vandaag werk, zo blijkt uit cijfers van de VDAB.

Werken tot 67 is tot slot onnodig. Volgens de Studiecommissie voor de Vergrijzing zullen wij – ook zonder te werken tot 67 – in de toekomst nooit meer betalen voor onze pensioenen dan wat landen als Oostenrijk en Frankrijk vandaag al betalen (in percentage van het bbp). Is dat onhaalbaar? Natuurlijk niet! Het is een kwestie van keuzes in het sociaal en fiscaal beleid.

De laatste vijftien jaar is de welvaart (het bbp) in Vlaanderen nog eens met 40 procent gestegen. Maar iedereen moet langer moeten werken voor minder pensioen? Dat valt gewoonweg niet uit te leggen.

Democratisch deficit

Drie op de vier werknemers gaan niet akkoord met een speerpunt uit het regeerakkoord. De maatregel is ook zeer ondemocratisch tot stand gekomen. Alle partijen die in de regering-Michel zitten, hadden in hun kiesprogramma staan dat ze de wettelijke pensioenleeftijd niet zouden optrekken. Dat toch doen, is niet meer of niet minder dan kiezersbedrog. In de grote pensioenenquête van Knack gaf een op de drie Vlamingen aan te zullen stemmen voor een andere partij, enkel en alleen om dit kiezersbedrog. Deze regering zit duidelijk met een democratisch deficit rond haar pensioenbeleid.

In Duitsland had Merkel I een gelijkaardig probleem. Zij had de pensioenleeftijd opgetrokken naar 67 jaar. De grote meerderheid van de Duitsers kreeg dat echter niet verteerd. Merkel II moest, onder druk van onderuit, een aantal stappen terug zetten. Hetzelfde gebeurde in Canada, waar de nieuwe regering van premier Trudeau de pensioenleeftijd terugschroefde van 67 naar 65 jaar. En in Polen, waar het nieuwe parlement exact één maand geleden de 67 wegstemde en verving door 65 jaar voor mannen en 60 jaar voor vrouwen.

Wat kan in Canada en Polen, kan ook bij ons. Meer dan 40.000 mensen tekenden al de petitie ‘Werken tot 67? Vergeet het!’. Jij toch ook?

Ik teken de petitie!

Reacties

Het is spijtig dat de beknopte maar zeer correce analyse van Kim niet doordringt tot de vooral Vlaamsche oogkleppendragers die nog steeds denken dat de piste van het huidige beleid de enige mogelijke is.
Drie op de vier Belgische werknemers zien het niet zitten om tot hun 67 te werken. Dat blijkt uit een enquête van uitzendgroep Tempo-Team bij 1.200 werknemers. Minder dan de helft van de werknemers zijn bereid na hun 60 te blijven werken, zelfs als ze nog in goede gezondheid verkeren. Een jaar geleden hield Knack een grote pensioenenquête. Toen was 71 procent van de ondervraagden tegen werken tot 67. Vandaag bevestigt de enquête van Tempo-Team die tendens. Een jaar geleden was ook iets minder dan de helft van de ondervraagden tegen werken na de leeftijd van 60 jaar. Vandaag is dat al meer dan de helft.
De ministers moeten het voorbeeld geven en ook werken tot 67 jaar
Beginnen werken op 16,5 vanaf 21 in volle continue ben ondertussen 54 jaar mijn bioritme is een ramp slaap verstoord mijn maag in de knoop hartproblemen Altijd bijgedragen voor mijn pensioen ,wat is het doel van de regering ons doen werken tot we erbij neervallen zodat ze geen pensioen hoeven te betalen?? Wat met de werkloosheid bij de jongeren???
Het is al te onterecht dat de werknemers geviseerd worden terwijl de enorme fiscale mijardenfraudes van bedrijven blijven duren! Laat gerechtigheid geschieden!
Werken is niet ongezond.Graag had Ik verder gewerkt tot mijn 70 maar door het verdwijnen van mijn beroep in de grafische sector was Ik verplicht te stoppen.Ik heb wel 46 jaar gewerkt .Tegenwoordig wil men verdienen zonder nog veel te doen.Niet gesproken over ziekte natuurlijk als het verantwoord is.Maar dat is een ander verhaal.Reclame maken om minder te werken is gemakkelijk voor een politieke partij maar uiteindelijk moet er geld op tafel komen.Waarom niet ineens van de geboorte op pensioen gaan .Weet het is dikke zever maar het moet toch betaalbaar blijven.Alle RIJKEN eerlijke belastingen laten betalen en alle mensen die willen werken een normale arbeidsduur van 40 jaar daar is niets mis mee.
Voor iedereen de zelfde rechten ! 58 jaar vind ik een mooie leeftijd zeker als je van 14 jaar al bent gaan werken.