Foto Solidair, Vinciane Convens

Help mee met de PVDA-media

han Soete

Solidair, het magazine en de websites en de PVDA-websites worden gemaakt door een brede ploeg van vrijwilligers die daarbij geholpen worden door een kleine equipe van professionele krachten. We willen onze ploeg altijd uitbreiden en zijn dus dringend op zoek naar vrijwilligers die ons daarbij willen helpen. En we hebben er van alle soorten nodig ...

Journalisten

Ben je vlot met taal of wil je gewoon graag vertellen wat er in jouw streek, bedrijf of vakbond gebeurt, dan ben je welkom.

Misschien volgde je op school of in een naschoolse opleiding lessen journalistiek of communicatie en wil je die kennis graag inzetten voor een mediaproject als Solidair of de PVDA-websites. Of je schreef een eindwerk over een bepaald onderwerp en wil die kennis graag nog eens inzetten voor een reportage of verslag.

Om van Solidair een groot links medium te maken zijn we op zoek naar tientallen mensen die ons daarbij willen helpen. We weten dat er heel wat mensen zijn met journalistieke vaardigheden en die willen we graag aanspreken om ons daarbij te helpen.

Fotografen

We leven in wereld waar dingen geen nieuws zijn als er geen mooi beeld van bestaat. Wij denken daar natuurlijk anders over maar weten wel dat we de kracht van beelden niet mogen onderschatten.

Ben je graag met fotografie bezig en wil je er graag eens op uittrekken voor een reportage of fotoverslag dan ben je van harte welkom. Eigenlijk zou er op elke actie, raadszitting, info-avond of lezing iemand moeten zijn die het gebeuren probeert te vangen in een paar beelden. U hoeft vandaag daarvoor helemaal geen peperduur fototoestel meer te hebben. De meeste instaptoestellen en zelfs smartphones volstaan ruimschoots. De meeste fototoestellen van vandaag zijn zonder overdrijven vele malen beter dan de erg dure toestellen van tien jaar geleden of dan de toestellen waar de befaamde fotografen amper een halve eeuw geleden beroemd mee werden. We vermoeden dat er onder onze lezers tientallen verborgen talenten zijn die we graag zouden ontdekken.

Eindredacteuren

Heb je er al eens bij stilgestaan dat elke bijdrage in Solidair en op de PVDA- en Solidairwebsites moet nagelezen worden op taal- en stijlfouten? Met een digitaal dagblad hebben we heel wat mensen nodig die kunnen meehelpen. Ben je goed met taal en wil je een avond of een paar uur mee eindredactie doen op bijdragen voor Solidair of de PVDA-website, aarzel dan niet en laat het ons weten.

Vertalers

Wij zijn één. Dat wil zeggen de PVDA is dezelfde partij als de PTB en omgekeerd. In een land waar alle andere politieke partijen gesplitst zijn is het soms nodig om te onderstrepen dat de PVDA een nationale en dus tweetalige partij is.

We proberen om nagenoeg elke bijdrage op onze websites te vertalen naar de andere landstaal, maar dat kan natuurlijk enkel als er voldoende mensen zijn die willen meehelpen om alles te vertalen naar het Nederlands of naar het Frans.

Maar onze blik reikt natuurlijk veel verder dan België alleen. In Solidair brengen we ook regelmatig vertalingen van bevriende media. Wereldwijd zijn er immers overal partijen en organisaties die werken aan een betere wereld en daar over berichten. Sommigen vertellen het verhaal van sociale strijd en anderen maken dan weer analyses die ons toelaten te begrijpen wat er in dat deel van de wereld gebeurt. Wij brengen graag die blik op de wereld naar onze lezers. Kunt u vertalen uit het Engels, Spaans, Duits, Italiaans, Grieks, Arabisch… laat het ons dan weten en help mee onze blik op de wereld te verruimen.

Videasten

Misschien kreeg je op school lessen in het maken van een videoreportage en wil je daar graag nog eens iets mee doen. We zijn op zoek naar mensen die over toestellen beschikken - dat hoeft geen peperdure videocamera te zijn - en al wat ervaring hebben met videowerk. Natuurlijk zoeken we ook mensen die graag ruwe beelden verwerken tot een reportage in de digitale montagekamer.

Ken je iets van video en wil je graag meehelpen met de PVDA-tvploeg dan zien we je graag komen.

Betrokken lezers

De komende maanden gaat ook een beetje een zoektocht worden. We willen voldoende ervaring opdoen met de nieuwe media om te kunnen komen tot een beleidsplan voor de volgende vijf jaar.

We willen onze lezers daar graag bij betrekken. Verwacht je dus maar nu en dan aan een vragenlijst, een enquête… Wij willen peilen naar de verwachtingen en ervaringen van onze lezers. Maar je hoeft daar niet op te wachten om ons uw mening al te laten weten. Vind je dat er een sociaal medium is dat we over het hoofd zien, heb je ideeën voor een app of heb je vragen bij bepaalde keuzes, kritiek op een bepaalde aanpak, voorstellen voor verbetering ... laat het ons dan weten.

Neem contact op met solidair@solidair.org

Reacties

Hebben jullie al overwogen om mensen met een beperking in te schakelen voor verzendingsopdrachten? Sommige mensen met en verstandelijke beperking of autisme zijn zeer geschikt om dit soort routineklussen uit te voeren. Er wordt dan natuurlijk wel wat begeleiding of opleiding verwacht; maar dit lijkt me niet onoverkomelijk. In dagcentra en dergelijke zit men meestal te wachten op dit soort opdrachten.
Wanneer ik de opiniestukken lees van Peter Mertens, ben ik steeds onder de indruk. Jammer dat ik landelijk niet mag stemmen, (wil geen Belg worden). Ik kom uit Nederland, ben hier al meer dan dertig jaar leraar Protestants Evangelische Godsdienst. Wil me graag inzetten voor de waarden en zienswijzen, welke de PVDA uitdraagt en meldt me daarom aan voor werk op uw eindredactie, maar wil ook folderen in de wijken van Koekelare en de verschillende dorpen hier in de omtrek. Omzien naar weduwen en wezen, ook een Marcuseffect, daar kan ik me helemaal in vinden