Een luchthaven past niet in een woonwijk

Dirk Tuypens

De uitbreiding van de activiteiten op de luchthaven van Deurne zorgt voor heel wat overlast. De impact op de leefbaarheid van verschillende wijken is groot. De lokale werking van de PVDA in Berchem blijft verzet aantekenen, samen met buurtbewoners, actiegroepen en andere partijen.

Ruim twee jaar geleden wordt Sofie Blancke, arts bij Geneeskunde voor het Volk en districtsraadslid voor de PVDA in Berchem, gecontacteerd door een bewoonster van Berchem-Groenenhoek, een wijk pal onder de aanvlieg- en landingsroute van de luchthaven. Die vertelt haar dat de luchthaven fors zal uitbreiden. Op de districtsraad van september 2014 pleit Blancke voor een toelichtingscommissie. Die komt er op 11 december 2014. Ook in andere districten en gemeenten worden speciale commissies opgezet.

Marcel Buelens, CEO van de luchthaven, herhaalt bij deze commissies dat de groei van de luchthaven “binnen de bestaande milieuvergunning” valt. Niet echt overtuigend. Het Britse vaktijdschrift Air Transport World schrijft immers dat Egis, de commerciële beheerder van de Antwerpse luchthaven, een nieuwe vertrekhal van 3.000 vierkante meter plant. Die moet plaats bieden aan 2 miljoen passagiers. De luchthaventrafiek zou daardoor stijgen naar 20.000 vluchten per jaar. Dat zijn 55 extra vluchten per dag.

We verstaan mekaar niet meer

Op 17 april 2015 start de luchthaven met de nieuwe vluchten. De klachten blijven niet uit. “Als er een vliegtuig overkomt, davert de hele school, kinderen verliezen telkens hun aandacht”, vertelt een leerkracht van een school die onder de aanvliegroute ligt. “We kunnen mekaar niet meer verstaan”, zegt een andere buurtbewoner. “Vroeger vonden we thuis rust na het werk, nu is het omgekeerd.” Een bewoner van de Hofstadestraat constateert een hinderlijke roetneerslag op zijn terras. “Maar het meest zorgwekkend is het ultrafijnstof dat bij vliegverkeer massaal vrijkomt. Dat zie je niet, maar het dringt heel diep binnen in je lichaam.”

Met protestpicknicks, infoavonden en creatieve acties blijft de lokale PVDA-werking verzet aantekenen. Overal in de wijk vindt men intussen de sympathieke felblauwe raamaffiches getekend door de buurttekenaar. Het is duidelijk dat deze campagne gedragen wordt door de buurtbewoners. In februari 2016 start de werking een petitie voor meetpunten voor geluid en fijnstof. “De huidige milieuvergunning van de luchthaven dateert van 2008. Het geluid wordt gemeten aan de hand van een computermodel en wordt gecontroleerd op vier meetpunten nabij de luchthaven. Wij willen échte meetpunten voor geluid én fijnstof in de woonwijken langs de gehele aanvliegroute”, zegt Sofie Blancke..

Positieve alternatieven

De petitie wordt op 1 december 2016 overhandigd aan de luchthavenautoriteiten. “Hopelijk houden zij rekening met onze Sinterklaaswensen”, lacht Sofie Blancke. “Wat is trouwens de meerwaarde van de Antwerpse luchthaven? Fijnstof en geluidsoverlast maken mensen ziek. En op amper 30 minuten ben je met de trein in de nationale luchthaven. De luchthaven is nu nog steeds verlieslatend. Het luchthavenpersoneel moet harder werken met meer werkstress want de beloofde extra tewerkstelling laat op zich wachten. Een luchthaven past niet in een woonwijk. Daarom pleiten we voor positieve alternatieven. Antwerpen heeft nood aan meer groene ruimte, sociale woningen en scholen. De terreinen van de luchthaven bieden op dat vlak ook heel wat mogelijkheden, ook qua alternatieven voor nieuwe tewerkstelling.”

Reacties

Het verzet heeft groot gelijk, er is zelfs onlangs een peperdure treinverbinding aangelegd tussen Antwerpen en de luchthaven. Dus commerciële luchthaven Antwerpen ...weg ermee!
De laatste weken is de reuk van kerosine dikwijls niet te doen op een dag verleden week rook heel de Diksmuidelaan en zijstraten het hangt ook van het weer af ,als het open weer is het minder maar als alles blijft hangen is niet meer te doen het word erger.Worden daar geen metingen gedaan en tussen de spoorwegen aan het binnenplein zouden ze is het geluid moeten meten want tussen de blokken werk het als een luidspreker het geluid word versterkt.Soms is het precies of het vliegtuig is gecrasht.
mannen, hier zijt ge steken aan 't laten vallen, ge laat u gewoon voor de kar spannen van mensen die geld ruiken. de luchthaven was er eerst en is economisch rendabel, eindelijk. nu gaan er een aantal paljassen ( sorry voor de woordkeuze maar dat is nu zo) proberen hun goedkope bouwgrond in de buurt van de luchthaven eens proberen op te waarderen en zo mogelijk er nog eens voor te zorgen dat ze misschien helemaal verdwijnt ( zie is wat bouwgrond er dan allemaal vrijkomt. buiten dit project vind ik en nog gezinsleden samen met mij dat jullie goe bezig zijn en voorlopig tot de meest geloofwaardige politici behoren die momenteel nog rondlopen in het politieke landschap van nu. Dank daarvoor
Ik begrijp BEST WEL dat het niet zo leuk is ....MAAR wie was er eerst is de vraag !!?? Ikzelf woon ook vlakbij autosnelweg E34 met daarbij horend verkeer (wat jammer genoeg ook meer is geworden !) , Industrie die uitbreidt in Zwijndrechtse polders (waar ik vroeger ging vissen) enz... Maar ik zeur niet want wist ergens wel dat dit kon gebeuren !!
Dag. Als oud-inwoner van de Groenenhoek (ik ben daar opgegroeid), de "woonwijk" naast de "luchthaven" kan ik je wel meegeven dat de woonwijk er eerst was. Op http://www.geschiedenisvanantwerpen.be/ kan je lezen: "In 1921 wordt er in Berchem een nieuwe woonwijk gebouwd. Ze krijgt de naam 'Groenenhoek'. De straatnamen verwijzen naar verschillende edelgesteenten: Saffierstraat, Smaragdstraat, Opaalstraat, ... . Buiten deze sociale woonwijk worden er in die buurt ook nog nieuwe straten getrokken en een nieuwe 'gewone' wijk aangelegd met gewoon verkavelde gronden. De straatnamen van deze wijk verwijzen naar dorpen aan de Ijzer, die tijdens de Eerste Wereldoorlog Belgisch grondgebied zijn gebleven en zich niet hebben moeten overgeven aan de Duitse Keizerlijke Legers: de Bikschotelaan, Ramskapellestraat, Passendalestraat, Diksmuidelaan, Pervijzestraat ... Ook werd er in deze wijk een nieuwe kerk gebouwd, speciaal voor die wijk: de Heilige Sacramentskerk. Datzelfde jaar nog worden er elders in Berchem nog andere gronden verkaveld en ook daar worden nieuwe straten getrokken. Deze straatnamen verwijzen naar goden uit de Griekse Oudheid: Apollostraat, Minervastraat, Marsstraat, ..." En de Luchthaven? Die kwam er pas in 1923. Dat kan je nalezen op Wikipedia: "Op 25 mei 1923 werd het vliegveld officieel geopend ... In 1928 start Sabena een luchtlijn tussen Deurne en Evere, een jaar later start de lijn Antwerpen - Hamburg." Dus het is duidelijk: eerst was er de wijk en pas daarna was er het vliegveld.